Iflg. Manja Fie Molbæk, legekonsulent hos Legehjul.dk, er det meget vigtigt at have leg i skolen.
Leg i skolen fordi
Leg indeholder masser af alsidig bevægelse og aktivitet. I legen bliver samarbejde, fællesskab og
sociale kompetencer testet og udfordret, og forståelsen for grundlæggende regler er i højsædet.
En leg fungerer kun, hvis samarbejdet fungerer, og regelsættet accepteres. I legen kommer vi
rundt om hele motorikken, får pulsen op, kravler, løber, kaster, griber og mange andre gode ting.
Leg og arbejdet med trivsel
Et trygt og godt børnefællesskab danner fundamentet for det gode læringsmiljø. Når eleverne
leger, løber, griner, fjoller sammen, kommer fysisk tæt på hinanden mm., er der fokus på arbejdet
med det enkelte barns trivsel, men også arbejdet med børnefællesskabet. Børnefællesskabet er
ofte afgørende for det enkelte barns trivsel og læring.
Vi ved i dag, at fysisk aktive børn klarer sig bedre på mange parametre. De har lettere ved at sidde
stille i klasseværelset, de får mere selvtillid og klarer sig bedre socialt og mentalt.
Idræt i Børnehaveklassen
I børnehaveklassen er der fokus på, at eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen.
Kompetenceområdet ”krop og bevægelse” omfatter færdigheds- og vidensområder som:
- Fysisk aktivitet, som fokuserer på at eleverne udfordres med varierede fysiske aktiviteter
og lege.
- Bevægelse og leg, der fokuserer på at styrke elevernes grov- og finmotoriske
færdigheder, samt øje-hånd koordination.
Idræt 1-2 Klasse
Om idræt for 1-2 klasses elever siger Emu.dk
”Det er centralt at arbejde med elevernes evner til at samarbejde og forstå regler og aftaler i
idrætslige sammenhænge med udgangspunkt i socialisering og accept. Der arbejdes med
grundlæggende samarbejdselementer og regler gennem alsidige bevægelser i leg og spil.”
Det vil altså sige, at der i legene arbejdes med fokusområder som:
Alsidig Idrætsudøvelse, hvor eleven kan deltage aktivt i basale, alsidige bevægelser i leg.
Idrætskultur og relationer, hvor eleven kan samarbejde om idrætslige aktiviteter og lege.
Krop, træning og trivsel, hvor eleven kan beskrive reaktioner på fysisk aktivitet
Leg som pause eller Brain Break
Her bruges legen til at få en hurtig pause med fokus på fx: At få pulsen op, blive udfordret motorisk,
skærpe fokus, og styrke de sociale relationer.
Leg for at imødekomme kravet om 45 min bevægelse
Elever skal bevæge sig gennemsnitligt 45 min i løbet af hver skoledag. Bevægelsen skal være med
til at øge sundhed og trivsel, og skal understøtte læring i skolens fag. Bevægelse i skolen skal have
et pædagogisk sigte.