Sæt næring til læring på agendaen på din skole
Mad- og måltidsfællesskaber i en læringskontekst
Forskning viser, at børn oplever et større fællesskab, når skoler har fokus på mad og måltider. Måltidsfællesskaber bidrager nemlig til at styrke relationerne mellem måltidets aktører (Når mad og dannelse går hånd i hånd, 2017). Samtidig viser DCA rapporten "Rammer for mad og måltider i skolen fra 2018, at sund mad kombineret med gode måltidsrammer muliggør sunde madvaner, som på flere måder har en positiv betydning for elevers læringsforudsætninger.
I 2014 kom den nye folkeskolereform - og den længere skoledag og bevægelse kom på skemaet. Men bevægelse alene giver ikke sundhed. Det handler også om de vigtige spisepauser, madpakker og drikkevaner – kort sagt om næring til læring.
Der er altså mange gode grunde til, at skolen sætter fokus på mad og måltider i en læringskontekst. For det første. fordi det giver mening i relation til elevernes trivsel og indlæring. For det andet, fordi det kan bidrage til at styrke skolens værdier og profil både indadtil og udadtil.
Skolebestyrelsen
Bestyrelsen kan flytte grænser og styre skolen i den rigtige retning når det kommer til skolens værdipolitik. I skolebestyrelsen samarbejder forældre, elever og skolens personale om udvikling af skolen, og derfor spiller skolebestyrelsen en vigtig rolle i udarbejdelse og implementeringen af en næring til læring agenda for skolen, som skal bidrage til elevernes trivsel og et godt undervisningsmiljø på skolen.
I Projekt Sund Skole er der udarbejdet materialer og værktøjer, som skolebestyrelsen kan anvende i arbejdet med at sætte fokus på næring til læring, bl.a. en skabelon, som rummer de vigtigste punkter, som man skal tage stilling til. Det betyder, at I kan gå direkte på diskussionen uden store forberedelser.
Husk: For at sikre et knivskarpt værdisæt skal I som skolebestyrelse turde have en holdning og give værdisættet kant på en måde, så forældrene ikke føler sig intimideret men tværtimod trygge ved det.
Ledelsen
Det er ledelsesteamet, der skal være fyrtårnet, hvis skolen skal arbejde med et fokus på næring til læring. Ledelsen skal omsætte værdier i praksis og give lærere, pædagoger, forældre og elever retning.
Skolereformen kalder på en agenda med en langsigtet strategi for næring til læring i skoledagen. Det lyder af meget. Men det kræver kun lidt for at komme i gang.
I Projekt Sund Skole er der udarbejdet materialer og værktøjer, som ledelsen kan anvende i arbejdet med at sætte fokus på næring til læring.
Hvis Projekt Sund Skole skal blive en succes, er det nødvendigt at være meget tydelig omkring budskabet overfor både forældre, lærere, pædagoger og elever. Det kan f.eks. gøres ved at:
-
forklare indskolingseleverne og deres forældre, hvordan I vil være en skole med fokus på næring til læring.
-
forklare eleverne om Projekt Sund Skole ved morgensang.
-
tage Projekt Sund Skole op på det pædagogiske fællesmøde.
-
informere personalet på Aula.
-
kommunikere til forældrene på Aula.
-
opfordre lærerne og pædagogerne til at arbejde med de mange aktiviteter, som både italesætter næring til læring i undervisninger og iscenesætter sundhed i skolens rum kreativt.
Hvorfor være med i Projekt Sund Skole?
Vil du vide mere?
Du kan læse mere om Projekt Sund Skole her.